AWAS! GAMBAR AGAK MENJIJIKKAN! : KETAHUI KESIHATAN ANDA MELALUI BENTUK NAJIS

AWAS! GAMBAR AGAK MENJIJIKKAN! : KETAHUI KESIHATAN ANDA MELALUI BENTUK NAJIS - Assalamualaikum wbt. Mungkin entri ini agak menjijikkan bagi sesetengah pembaca, tetapi kerana ianya secebis ilmu, aku rasa selayaknya aku kongsikan.


Membuang air besar, air kecil, buang angin, semua itu rahmat dari Allah SWT. Bayangkan kalau kita makan tapi tak membuang, hmmm.... banyak penyakit yang akan singgah tau. Fungsi pembuangan air besar dan air kecil ni adalah untuk membuang segala toksik dalam badan.

MAAF ANDAI FOTO INI MELOYAKAN TEKAK KORANG


JENIS (1) dan JENIS (2)
⚉ Korang mengalami sembelit, 
⚉ Korang perlu mengambil lebih banyak air kosong sehari.
⚉ Lebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam pemakanan korang.

JENIS (3) dan JENIS (4)
⚉ Najis korang normal.

JENIS (5)
⚉ Normal bagi mereka yang membuang air besar sekerap 2 hingga 3 kali sehari.
⚉ Kemungkinan kekurangan fiber, maka perbanyakkan makan nasi, pasta, pisang atau oat.

JENIS (6) dan JENIS (7)
⚉ Korang mengalami cirit-birit. Sentiasa lebihkan minum air bagi menggantikan air yang banyak hilang akibat cirit-birit tu.
⚉ Jika disertai dengan demam dan muntah-muntah, segera berjumpa doktor.

----------------------------------------------------

Dah tahu kan sekarang? Walaupun menjijikkan, tetapi perkara macam ni perlu jugak ambil tahu. Tak boleh sewenangnya buat tak tahu. Bentuk najis ini termasuklah untuk kanak-kanak. So kalau dah tahu bolehlah mencegah kan?

Semoga bermanfaat.

No comments:

Powered by Blogger.