Lazada Malaysia

Penulisan Itu Berdarjat......

10:59 AM

Assalamualaikum wbt

Hidup ini penuh dengan positif dan negatif. Tapi, sejauh manakah positifnya kita terhadap kehidupan?? Actually, kehidupan aku terlalu banyak protokol... Banyak yang TAK BOLEH dari yang DIBOLEHKAN... ada saja yang tak kena...

Bukan protokol aku, tapi protokol orang..

Kesannya? Aku jadi agak depress dan emosi.. Penerimaan aku terhadap protokol itu memberi impak yang sangat negatif pada diri aku... Contohnya, aku suka menulis.. Tapi bila kesan negatif tu ada pada diri aku, aku terus hilang fokus dengan apa yang ingin aku sampaikan..


Kenapa jadi macam tu? Sebab aku terlalu banyak berfikir... Dan sentiasa bandingkan hidup aku dengan orang lain... well.. it's not good for myself includes my health also, I know.

Nak jadi positif bukan mudah..... kau harus hidup dalam suasana yang positif... fikir perkara2 yang positif jugak......

Cinta aku pada penulisan sebenarnya menebal.. Tu sebab aku sayang nak tinggalkan dunia blogging ni walaupun selalunya idea aku jadi tepu... Harini, aku dapat satu ilmu baru.. Alhamdulillah... Bermanfaat untuk aku supaya aku kekal positif dan tidak terlalu mendabik dada... InsyaAllah.



Darjat Dalam Penulisan terbahagi pada (4) :

1) GRADE A : Penulisan sentiasa sebut dan mengingati tentang kebesaran Allah SWT.
2) GRADE B : Bercakap @ sembang kosong & tiada iktibar atau apa2 kebaikan,
3) GRADE C : Bercakap membangga diri, sifat keakuan atau sombong.
4) GRADE D : Bercakap keburukan orang, membuka aib dan seumpamanya.

Semoga bermanfaat, salam Ahad.

You Might Also Like

5 cayang gojesss !

  1. Lamanya tak jenguk sini :) Salam Aidilfitri kak TunSha

    ReplyDelete
  2. selalu menulis menggilap bakat penulisan yg dimiliki...kak suka menulis sbb itu saja yg kak mampu buat sha...sha penulis berbakat

    ReplyDelete
  3. kadang2 org sekeliling kita yang membuat kita down..

    kena pandai kkwal emosi..

    ReplyDelete
  4. Smoga kita dijauhkan dari tergolong dikalangan yg grade C dan D tu.. kalau yg B tu pun masih ok la klu tak mampu sebaik yg A asalkan bukan C dan D tu kan...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.