BERBEZANYA HIDUP ZAMAN DULU DAN SEKARANG

BERBEZANYA HIDUP ZAMAN DULU DAN SEKARANG - Kalau cerita pasal zaman sekarang, bagi aku zaman budak-budak yang sekarang laaa paling tak best. Mana tak, celik mata dah hadap gadget. Takde dah kau nak dengar budak-budak zaman sekarang main tepuk amai amai belalang kupu-kupu. Haha !

Aku rindu zaman aku sebab bebas nak bermain, kes penculikan pun kurang. Otak sentiasa berhubung dengan baik sebab zaman kita dulu main dengan tanah, dengan daun, siap petik bunga jiran sebab nak main masak-masak. Kuali Mama kat dapur aku pernah angkut bawak kat luar. Aku susun batu-bata dan kumpul kayu serta daun kering untuk dijadikan api. Haaaa berhubung sangat kan sistem otak aku?

Dari segi teknologi, zaman kita dulu lebih kepada manual. Kena guna banyak tenaga. Tu sebab dulu tak ramai orang yang sakit. Nak buat apa semua kena guna kudrat. Zaman sekarang segala-galanya dihujung hari. Kerja pun tak payah susah-susah nak keluar hadap jammed, ada je kerja yang korang boleh buat kat rumah, income masuk.

Ilustrasi semata.

Ini mungkin 5 PERBEZAAN PALING KETARA KEHIDUPAN ZAMAN DULU DAN SEKARANG. Jujurnya, aku memang rindu kehidupan yang dulu laaa. Zaman sekarang rasa macam dah tak hidup bermasyarakat rasanya. Budak-budak yang membesar dengan gadget pun dah tak berapa pandai nak tunjukkan nilai moral yang baik. Kadang-kadang mereka lebih selesa berteman dengan handphone daripada beramah-mesra dengan orang sekeliling.

Bukan semuanya buruk bila hidup zaman serba moden ni. Yang bagusnya, lebih banyak maklumat yang kita dapat. Contohnya, nak makan sesuatu, Google je. Dah jumpa resepi. Mudah kan?

Pada pendapat aku, ianya perlu seiring diantara kehidupan dulu dan sekarang. Sekian.

No comments:

Powered by Blogger.