Lazada Malaysia

RESEPI MASAK LEMAK CILI API REBUNG BERSAMA AYAM

2:07 PM

RESEPI MASAK LEMAK CILI API REBUNG BERSAMA AYAM - Haritu Mama balik Kuala Kangsar. Banyak betul barang dia bawak balik termasuklah rebung dari rumah Tok Eh. Selain tu, ada jugak pucuk betik, belimbing buluh dan bunga kantan. Amboiiii....

Tiba-tiba Mama suruh aku buat masak lemak cili api rebung. Selalunya aku suka masak rebung dengan daging salai, tapi sebab takde, aku guna jela ayam. Ayam tu awalnya aku nak salai gak tapi macam malas pulak.

Cuma sedihlah sebab santan jadi pecah minyak pulak. Santan lama kot. Padahal puas aku kacau kuahnya tak bagi pecah minyak :(


RESEPI MASAK LEMAK CILI API REBUNG BERSAMA AYAM
Bahan-bahan :
Rebung - rebus dengan sedikit garam dan toskan
Beberapa ketul ayam
1 biji bawang besar
Segenggam cili api
Kunyit - sebesar ibu jari
Sedikit ikan bilis
1 paket santan - boleh guna 1 kotak kecil santan
1 batang serai - ketuk
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara :
Kisar atau tumbuk ikan bilis, bawang besar, kunyit dan cili padi. Masukkan ayam dalam kuali dan tuangkan bahan kisar tadi, Masukkan serai. Biar sehingga ayam kering. Kemudian masukkan rebung. Tambahkan sedikit air dan biarkan mendidih. Masukkan santan. Akhir sekali perasakan dengan garam dan gula jika perlu.

Banyak-banyak resepi, aku rasa buat masak lemak jela paling senang. Masak lemak cili api ni petuanya kalau nak sedap, bahan-bahan kena tumbuk. Cili padi kena lebih. Tapi sebab aku tak larat nak tumbuk bagai, aku kisar je la. Hehe..

Selamat mencuba :)

You Might Also Like

1 cayang gojesss !

  1. Kalau cili lebih mesti pedas..

    Pedas macam manapun mesti sedapkan

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.