Lazada Malaysia

RESEPI ROTI CANAI HOMEMADE

3:15 PM

RESEPI ROTI CANAI HOMEMADE - Haritu kemain teringin nak makan roti canai homemade. Kat Ampang ni susah nak dapat roti canai melayu, kalau ada pun kuah pulak tak sedap. Aku memang dah takde hati nak makan dekat kedai mamak since aku tengok tukang tebar roti kuku hitam lepas tu macam digigit-gigit kukunya itu

Disebabkan teringin, aku cuba pancing mama. Tapi mama pulak yang suruh aku buat. Yarabbi.... renyah kemain nak buat roti canai ni lagi-lagi takde tempat tebar. Aku uli pulak secara manual. Gigih weyyyy nak makan punya pasal. Nasib baik mama tolong buat kuah dhal dengan sambal, ringan sikit kerja aku.


RESEPI ROTI CANAI HOMEMADE
Bahan-bahan :
4 cawan tepung gandum
2 sudu besar susu pekat
2 sudu besar marjerin
1 biji telur
1 sudu kecil garam
1 @ 2 cawan air suam-suam panas

Cara-cara :
Satukan tepung gandum, susu pekat, marjerin, garam dan telur. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit sehingga doh sebati dan lembut. Bulat-bulatkan doh tersebut lebih kurang sebesar bola pingpong kemudian sapukan marjerin di permukaannya.

Ada ke depa kata doh ni rupa macam bebola daging bakso..?

Aku buat malam sebelum tidur. Pagi tu bolehlah canai sampai nipis. Disebabkan takde meja tebar, aku canaikan je belakang dulang. Dah canaikan tu lipat doh tadi dan digoreng. Ada orang cakap goreng guna marjerin lagi sedap, aku guna minyak je.

Dah goreng tu bolehlah makan dengan kuah dhal dan sambal. Marvelessss baqhangggg. Aku first time buat roti canai ni, sedap gak. Cuma aku uli tak lama so tak berapa nak jadi. Doh ni makin lama diuli makin sedap tau ! Itu tips yang aku baca kat Google. Heeee~

Selamat mencuba!

You Might Also Like

1 cayang gojesss !

  1. RAJIN SYA MEGULI ROTI CANAI..RENYAH NK BUAT TAPI SEDAP ROTI BUAT SEDIRI NI

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.