Lazada Malaysia

MAKSUD DI SEBALIK PERSONA NON GRATA

9:11 PM

MAKSUD DI SEBALIK PERSONA NON GRATA - Ayat ni popular dan viral untuk beberapa hari ni. Pertama kali aku tahu perkataan Persona Non Grata adalah ketika menonton filem lakonan Hans Isaac dan Erra Fazira. Tapi, sesungguhnya aku tak tahu apa maksud sebenar perkataan itu.


MAKSUD PERSONA NON GRATA
Disebut sebagai Per-So-Na Non Gra-ta dalam Bahasa Latin, Persona Non Grata membawa maksud "mereka yang tidak dihargai".  

Dari segi diplomasi, Persona Non Grata juga boleh dilabelkan pada orang asing yang memasuki atau berada di sesebuah negara tertentu yang dilarang oleh kerajaan negara itu. Gelaran Persona Non Grata ini sebenarnya membentuk satu kecaman yang paling serius. - Wikipedia

Untuk lebih mudah difahamkan, Persona Non Grata ni adalah sekatan kemasukan yang dikenakan pada warga asing ke atas sesebuah negara, especially kalau tiada hubungan diplomatik.

Boleh faham tak penerangan yang aku cuba kongsikan dengan korang? Aku cuba ringkaskan selaras dengan apa yang aku faham laa. Harap bermanfaat :)

You Might Also Like

4 cayang gojesss !

Terima kasih sudi komen. Setiap komen dari pembaca adalah hak milik pembaca. Penulis tidak akan bertanggungjawab jika ada sebarang komen berunsur provokasi atau kata-kata kesat.